Tuesday, June 21, 2011

Bagai Langit dengan Bumi...

kenapa  istilah antara 2 darjat,bagai langit dgn bumi,bagai pipit dgn enggang perlu wujud ek??sebenarnya kalau di fikir-fikir kan balik semua tu xde bezanya..

*Istilah Antara Dua Darjat.
kalau darah keturunan membeza kan kite..kau berdarah raja,aku berdarah panglima,dan dia berdarah hamba..tapi hakikatnya kite sme..darah yg mengalir dlm badan kita berwarna merah..xde nyer darah kau warna pink,darah aku warna emas dan darah die warna biru....

*Istilah Bagai Bumi Dengan Laut 
kalau kita berada dilautan,kita akan dapat lihat  pertemuan langit dan bumi bila tgk laut  akan nampak tiada perbezaan antara langit dan bumi kerana akhirnya bersatu juga dekat tengah-tengah garisan. 

*Istilah Bagai Pipit Dengan Enggang
 bagai langit dengan bumi memang berbeza,tapi pertemuannya sama mcam pipit dgn enggang.Memang pipt tak boleh terbang dgn enggang tapi hakikatnya dua-duanya terbang di udara dan kadang-kadang terbang di tempat yg sama.

So siapa pun kite,hebat mne pun kite ,kite ttap  sama ..hamba kepada pencipta kita....


p/s:  pesan En Mishan kpd anaknya perempuannyer jgn memandang seseorg itu pada harta kekayaan yg die ada kerana itu bersifat sementara,tapi pandang lah pada budi pekerti dan ilmu yg die ada....setiap yg senang itu dtg nyer dr yg ssh..setiap yg kaya itu dtg nyer dr miskin....

No comments:

Post a Comment